FORECASTING DISCIPLINITY OF COURSES OF MILITARY HIGHER EDUCATION

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Introduction. Discipline is the basis of the army. The study of personal characteristics of servicemen with low discipline will allow to find effective methods of increasing discipline. The purpose of the work: to develop a model for predicting the discipline of cadets of the Naval Academy named after N. G. Kuznetsov. Materials and methods. 102 cadets of the Naval Academy named after N. G. Kuznetsov were examined in 2–3 courses of study at the age of 18–23 years. According to the level of expert assessment, the commanders of the level of discipline are divided into two groups with high and low discipline. Methods are used: the level of correlation of value and accessibility in various life spheres, the scale of psychological wellbeing, the test of reflexivity, the semantic differential. Results of the study. Mathematical modeling of the forecast of discipline of cadets of the Naval Academy named after N. G. Kuznetsov using discriminant analysis. Predictors of discipline of military cadets are a combination of personal emotional attitude to concepts: material well-being and the future, the value of such concepts as love and interesting work, the discrepancy between value and availability of material well-being, reflexivity. Conclusions. The mathematical model of forecasting the discipline of cadets of a military higher educational institution can be used in the framework of medical and psychological support for cadets of military universities.

About the authors

A. N. Yatmanov

S. M. Kirov Military Medical Academy

Author for correspondence.
Email: yan20220@mail.ru

Alexey N. Yatmanov

St. Petersburg

Russian Federation

References

  1. Корзунин В.А., Церфус Д.Н. Актуальные вопросы психофизиологического сопровождения адаптации обучающихся к условиям образовательной среды в вузах силовых ведомств // Проблемы управления рисками в техносфере. 2015. № 3 (35). С. 149–156.
  2. Днов К.В., Баурова Н.Н. Разработка и апробация психодиагностической методики выявления военнослужащих, склонных к избегающему, суицидальному, агрессивному, делинквентному и аддиктивному поведению («ИСАДА») // Психология и психотехника. 2016. № 11. С. 949–959. doi: 10.7256/2454–0722.2016.11.22178.
  3. Рыбников В.Ю., Волохов Д.А. Психологические особенности личности у курсантов вузов МВД России с различным уровнем мотивации учения // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2006. № 2. С. 73–74.
  4. Кутелев Г.М., Зайцев А.Г. Образ жизни и стереотипы поведения, оказывающие влияние на здоровье военнослужащих ВМФ в современных условиях // Морская медицина. 2016. Т. 2, № 3. С. 61–69.
  5. Бобрищев А.А., Рыбников В.Ю. Многомерная оценка вклада основных компонентов психологической готовности в экстремальных ситуациях // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2008. № 4. С. 22–25.
  6. Кутелев Г.М., Зайцев А.Г. Экзистенциальная составляющая жизнедеятельности военнослужащих ВМФ // Морская медицина. 2015. Т. 1, № 3. С. 28–33.
  7. Билый А.М., Сысоев В.Н., Апчел В.Я., Даринский Ю.А. Проект концепции по сохранению здоровья и продления профессионального долголетия человека // Вестн. Рос. воен.-мед. акад. 2014. № 1 (45). С. 191–196.
  8. Сысоев В.Н., Чебыкина А.В., Павлова Н.В., Дергачёв В.Б. Оценка успешности начального периода адаптации курсантов к условиям обучения в высшем военном учебном заведении в зависимости от половой конституции //Вестн. Рос. воен.-мед. акад. 2015. № 1 (49). С. 153–156.
  9. Рогожникова Р.А., Дёмина О.В. Проблема дисциплины в контексте ценностного отношения к человеку // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 2. С. 40–44.
  10. Фанталова Е.Б. «Уровень соотношения «ценности» и «доступности» в различных жизненных сферах»: психометрическое исследование показателей. Методика // Мир психологии. 2011. № 2. С. 228–243.
  11. Жуковская Л.В., Трошихина Е.Г. Шкала психологического благополучия К. Рифф // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 2. С. 82–93.
  12. Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 5. С. 45–57.
  13. Зайцев А.Г. Оценка качества валеологического образования военнослужащих с помощью метода «семантического дифференциала» // Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики. 2005. № 2. С. 61–63.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c)


 


This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies