AUTOMATED CONTROL OF THE ADAPTATION PROCESS TO EDUCATIONAL ACTIVITIES IN CADETS

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Introduction. Characteristic features of tense and dangerous activities of ship and vessel specialists require constant development of their medical and psychophysiological following-up including at the stage of studying at a university and mastering a marine specialty. Complex education program for cadets often results in dysadaptation disorders and disability for successful completion. Therefore, early detection and prevention of these disorders are extremely necessary. Purpose of work: assessment of the possibilities of using an automated system for dynamic control of the process of adaptation to educational activities among cadets of marine specialties.

Materials and methods. In the course of the work, 120 cadets were examined in the initial period of their education at universities. The studies were carried out using an automated system of screening monitoring of functional state, designed on a modular basis and developed for Navy orders’ use.

The research results showed that automated systems of psychophysiological control available at the Navy make it possible to perform diagnostics of maladaptive manifestations in cadets, to carry out objective assessment and detail the revealed violations, and to forecast further dynamics of the functional state. This was evidenced by the presence of a statistically confirmed relationship between the integral indicators of the functional state recorded by the automated system and expert assessments of adaptation to educational and training activities at the university.

Conclusion. The automated system of dynamic control of the functional state and working capacity tested in this work can be effectively used in medical and psychophysiological support of cadets to assess the process of their adaptation to educational activities. 

About the authors

E. N. Bezkishkiy

Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping;
Northern state medical University

Author for correspondence.
Email: bez1970@mail.ru

Saint Petersburg;

Arkhangelsk

Russian Federation

I. O. Nikolaenko

Medical Service of the Black Sea Navy Fleet

Email: sonsik@rambler.ru
Sevastopol Russian Federation

E. S. Zagarov

Research Institute of Shipbuilding and Armed Forces of the Russian Navy of the Military Research Center of the Navy «Naval Academy»

Email: zagarov@rambler.ru
Saint Petersburg Russian Federation

A. T. Tyagnerev

Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping;
State Ship Acceptance Department of High Command of the Navy

Email: tyagner87@mail.ru
Saint Petersburg Russian Federation

S. N. Linchenko

Kuban State Medical University

Email: s_linchenko@mail.ru
Krasnodar Russian Federation

I. A. Zhmakin

Tver State Medical University

Email: 4822konstom@mail.ru
Tver Russian Federation

S. A. Chebotov

Rostov State Medical University

Email: chebotovsergey@mail.ru
Rostov Russian Federation

References

  1. Верведа А.Б., Сосюкин А.Е., Иванченко А.В., Бумай А.К., Абакумов А.А., Константинов Р.В., Чупрова С.Н. Состояние и перспективы психофизиологического обеспечения в единой системе медицинского обслуживания плавсостава морских и речных судов // Медицина экстремальных ситуаций. 2016. № 4. С. 63–75.
  2. Бервицкий К.А., Шевчук И.А., Шевчук А.Н. Повышение эффективности психофизиологического сопровождения профессиональной деятельности экипажей кораблей Военно-Морского Флота // Саратовский научно-медицинский журнал. 2010. Т. 6, № 2. С. 257–261.
  3. Маркина Л.Д., Панченко Л.Л. Психофизиологическая адаптация курсантов-судоводителей на начальных этапах обучения // Научные труды I съезда физиологов СНГ. Т. 2. М.: Медицина-Здоровье. 2005. С. 273–274.
  4. Корзунин В.А., Цефрус Д.Н. Актуальные вопросы психофизиологического сопровождения адаптации обучающихся к условиям образовательной среды в вузах силовых ведомств // Проблемы управления рисками в техносфере. 2015. № 3 (35). С. 149–156.
  5. Чермянин С.В., Корзунин В.А., Сысоев В.Н., Юсупов В.В. Актуальные вопросы разработки методического и организационного обеспечения профессионально-психологического сопровождения курсантов в процессе обучения в вузах МО РФ // Вестник Рос. Воен.-мед. акад. 2007. № 3 (19). С. 18–22.
  6. Губина О.И., Евдокимов В.И., Федотов А.Н. Изучение качества жизни и адаптации у студентов медицинского вуза // Вестник новых медицинских технологий. 2006. Т. 3, № 4. С. 167–169.
  7. Булка А.П. Методологические подходы к прогнозированию успешности профессиональной деятельности // Вестник Балтийской педагогической академии. 2002. Вып. 40, № 4. С. 84–92.
  8. Ушаков И.Б., Пономаренко В.А., Кукушкин Ю.А., Богомолов А.В. Автоматизированные системы для контроля состояния специалистов опасных профессий // Приложение к журналу «Безопасность жизнедеятельности». 2005. № 10. 58 с.
  9. Friedl K.E., Grate S.J., Proctor S.P. Army research needs for automated neuropsychological tests: monitoring soldier health and performance status // Arch. Clin. Neuropsychol. 2007. Vol. 22, Suppl. 1. Р. 7–14.
  10. Благинин А.А., Ганапольский В.П., Гончаренко А.Ю., Емельянов Ю.А., Жильцова И.И., Синельников С.Н., Юсупов В.В. Перспективы автоматизированной оценки функционального состояния военнослужащих // Военномедицинский журнал. 2015. № 8. С. 46–50.
  11. Петрукович В.М., Иванов А.О., Зотов М.В., Грошилин С.М. Автоматизированная система контроля работоспособности операторов // Ананьевские чтения-2003: «Б.Г.Ананьев и комплексные исследования человека в психологии»: материалы научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 28–30 октября 2003 г.). СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2003. С. 314–315.
  12. Петрукович В.М., Грошилин С.М., Елисеев Д.Н. Опыт применения автоматизированной системы оценки работоспособности специалистов операторского профиля // Сборник научных трудов, посвященный 100-летию со дня рождения профессора А.Н.Гордиенко. Ростов-на-Дону, 2004. С. 278–281.
  13. Иванов А.О., Безкишкий Э.Н., Тягнерев А.Т., Грошилин С.М., Доева Э.Т. Проблема автоматизированного контроля функционального состояния специалистов в динамике длительного рабочего цикла // Новые направления в формировании здорового образа жизни: Материалы междунар. науч.-практ. конф. Краснодар, 2019. С. 218–222.)].
  14. Иванов А.О., Петрукович В.М., Безкишкий Э.Н. Методика оценки физиологических резервов организма корабельных специалистов // Психофизиология профессиональной деятельности человека: Материалы Всерос. науч. конф. СПб., 2004. С. 41–43.
  15. Ушаков И.Б., Сорокин О.Г. Адаптационный потенциал человека // Вестник государственной академии медицинских наук. 2004. № 3. С. 8–13.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c)


 


This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies