Protective overcoming behavior in naval professionals with signs of occupational burnout

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Purpose. Evaluation of protective overcoming behavior in naval professionals with (or without) signs of occupational burnout.

Materials and methods. The study enrolled 250 naval professionals aged from 25 to 45 years. Subjects were divided into two groups — without (group 1 (n=91 men)) and with (group 2 (n=159 men) signs of occupational burnout who showed strategies and models of coping behavior, psychological defense mechanisms by set of psychodiagnostic tests.

Results and discussion. It was found that naval professionals without signs of occupational burnout use more constructive strategies and behavior patterns when coping with stress — active, prosocial and indirect behavior strategy and they represent significantly higher values of developed psychological defenses in comparison with individuals with signs of occupational burnout who use passive, asocial and direct behavior strategies.

Conclusion. In order to prevent occupational burnout in surveyed individuals, it is advisable to conduct training in use of constructive coping and the best psychological defenses.

About the authors

P. A. Soshkin

State Scientific Research Institute of Military Medicine of Ministry of Defense of the Russian Federation

Author for correspondence.
Email: soshkin-med@yandex.ru

Pavel A. Soshkin

St. Petersburg

Russian Federation

References

  1. Ханкевич Ю.Р., Сапожников К.В., Седов А.В., Белов В.Г., Ершов Е.В., Парфенов С.А. Оценка эффективности мероприятий по поддержанию функционального состояния военно-морских специалистов в ходе решения экипажем задач в море по состоянию функций центральной нервной системы // Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2016. № 1. С. 171–177.
  2. Plutchik R., Kellerman H., Conte H.R. A structural theory of ego defenses and emotions // Izard C. Emotions in personality and psychopathology. New York: Plenum Press, 1979. P. 229–257.
  3. Иванищева А.С., Сыманюк Э.Э. Сравнительный анализ стратегий преодолевающего поведения студентов // Психолого-педагогические проблемы образования. 2014. № 4. С. 124–126.
  4. Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения. Кострома: Студия оперативной полиграфии «Авантитул». 2004. 344 с.
  5. Лапкина Е.В. Психологическая защита и совладание: защитная система личности // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. II, № 2. (Психолого-педагогические науки). С. 232–235.
  6. Либина А.В. Совладающий интеллект: человек в сложной жизненной ситуации. М.: Эксмо, 2008. 400 с.
  7. Бассин Ф.В. О силе «Я» и психологической защите // Вопросы философии. 1969. № 2. С. 118–125.
  8. Белов В.Г., Бирюкова Г.М., Федоренко В.В. Психологическая защита и ее роль в процессе формирования адаптационной системы человека // Гуманизация образования. 2009. № 3. С. 66–71.
  9. Сошкин П.А., Белов В.Г., Забродский Д.С., Редькин Е.Е. Здоровье военнослужащего как медико-психолого-социальная проблема // Известия Российской Военно-медицинской академии. 2019. Т. 38, № 4. С. 96–98.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c)


 


This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies