DIAGNOSIS OF PROFESSIONAL HEALTH OF THE MILITARY PERSONNEL, TEACHERS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE NAVY AS THE DIRECTION OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITIES

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article deals with perspective directions of protecting the health of teachers of naval universities at the modern stage of construction of the Navy. The features of the activities of the faculty. The research reflects the high importance of ensuring a high reliability of professional activity of military men - teachers of educational institutions of the Navy, by maintaining their occupational health. One of the ways of its solution is a scientific and methodological substantiation and development of a system of measures for diagnosis, preservation and strengthening of professional health of the military personnel, teachers of educational institutions of the Navy. The article presents the rationale for the selection of the external criterion and the methodology of the expert assessment of the success of the military-professional activities of teachers of naval universities. The results of the development of diagnostic regression models characterizing the level of professional health and to predict the number of days of trumpeter in the polar regression equation groups of soldiers - teachers of naval universities. The inclusion of the methodical diagnostic model of psychophysiological characteristics, reflecting and fully describing the methodological principles of the system, reliably and effectively predict how the profession affects the health.

About the authors

A. S. Kovalev

Research Institute of Navy Shipbuilding and Armament of N. G. Kuznetsov Navy Academy

Author for correspondence.
Email: noemail@neicon.ru
Russian Federation

A. M. Vasil’Kov

Research Institute of Navy Shipbuilding and Armament of N. G. Kuznetsov Navy Academy

Email: noemail@neicon.ru
Russian Federation

References

  1. Лисняк М. А., Горбач Н. А. Здоровье профессорско-преподавательского состава вузов // Сибирское медицинское обозрение.- 2012.- № 2.- С. 39-44.
  2. Антоновский А. В. Защитно-совладающее поведение как фактор профессионального здоровья педагогов общеобразовательных школ: дис.. канд. психол. наук: 19.00.03 / ГОУ ВПО «Ярославский Государственный университет им. П. Г. Демидова»; Ярославль, 2010.- 188 с.
  3. Волкова М. А. Педагогическое содействие преподавателю высшей школы в следовании здоровому образу жизни // Вестник ЮУрГУ Серия: Образование. Педагогические науки.- 2013.- № 2.- С. 57-66.
  4. Ермукашева Е. Т. Комплексное воздействие на физическое и психическое состояние женщин-преподавателей, имеющих заболевания позвоночника // Ученые записки.- 2009.- № 2 (48).- С. 19-24.
  5. Киколов А. И. Умственный труд и эмоции.- М.: Медицина, 1978.- 366 с.
  6. Копкарева О. О. Физиологическая оценка влияния факторов труда на состояние организма преподавателей вуза: дис.. канд. биол. наук: 03.00.13 / ТвГУ.- Тверь, 1999.- 157 с.
  7. Корчевский А. М. Особенности профессиональной деятельности и состояние здоровья преподавателей вузов [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.amursu.ru/attachments/article/11778/53-55.pd.
  8. Корчевский А. М., Самсоненко И. В. Динамика физического и психического компонентов качества жизни преподавателей университета // Ученые записки университета Лесгафта.- 2014.- № 6 (112).- С. 98-100.
  9. Рыжов А. Я. Физиологическая характеристика профессиональной деятельности преподавателей вуза // Вестник ТвГУ Серия: Биология и экология.- 2008.- № 10.- С. 61-71.
  10. Крюкова Т. Л. Человек как субъект совладающего поведения // Психологический журнал.- 2008.- Т. 29, № 2.- С. 88-95.
  11. Никифоров Г С. и др. Психология здоровья: учебник для вузов.- СПб.: Питер, 2006.- 607 с.
  12. Рубцов Н. Е., Колиенко Н. С. Психология совладающего поведения // Мат-лы междунар. науч.-практ. конф., Кострома: КГУ им. H. А. Некрасова, 2007.- С. 150-151.
  13. Фромм Э. Бегство от свободы / общ. ред. П. С. Гуревича; пер. с англ. Г. Ф. Швейника; 3-е изд.- М.: Флинта; МПСИ: Прогресс, 2006.- 248 с.
  14. Хазова С. А. Роль свойств личности в совладании с трудностями // Психология совладающего поведения: материалы междунар. науч.-практ. конф.- Кострома: КГУ им. H. A. Некрасова, 2007.- С. 121-124.
  15. Навакатикян А. О. Механизмы и критерии нервно-эмоционального напряжения при умственной работе // Гигиена труда и проф. заболеваний.- 1980.- № 6.- С. 5-9.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c)


 


This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies